21 September 2021
بالا بردن اعتماد به نفس

برای بالا بردن اعتماد به نفس خود چه کنیم؟

اگر می‌خواهید در زندگیتان پیشرفت کنید و به اهداف و آررزوهایتان دست پیدا کنید؛ باید خود را باور داشته باشید. اعتماد به نفس مفهومی است که میزان باور و اطمینان شما نسبت به خودتان را مشخص می‌کند. برای بالا بردن اعتماد به نفس خود این مقاله را بخوانید.

اگر بخواهیم اعتماد به نفس را در علم روانشناسی بررسی کنیم، می‌توانیم به زمان‌هایی اشاره کنیم که بی هیچ دلیل مشخصی خجالت می‌کشم، اضطراب داریم و یا احساس ترس می‌کنیم. زمان‌هایی که از شخصیت و توانایی‌های خودمان تصویر واضح و مناسبی نداریم. گاهی خود را سرزنش می‌کنیم و تمام اعمال خود را بی‌نتیجه می‌دانیم. اعتماد به نفس به میزان احترام و اعتمادی که ما به خود داریم برمی‌گردد. هر چه شناختی که نسبت به خود و توانایی‌های خود داریم بالاتر باشد اعتماد به نفس بالاتری داریم. اعتماد به نفس پایین منجر به عدم پذیرش خود و توانایی‌ها و به مرور زمان افسردگی خواهد شد. اعتماد به نفس بالا به خودباوری، ایمان به توانایی‌ها، مهارت‌ها و دستاوردهای خود در زندگی منتهی می‌شود و فرد را در رسیدن به اهداف والای خویش یاری می‌کند.

اگر شما مخاطب این پست هستید و اعتماد به نفس پایینی دارید؛ نگران نباشید. اعتماد به نفس را می‌توانید با کمی تلاش و انجام کارهای کوچک بالا برد.

اعتماد به نفس

اعتماد به نفس

 

چطور میزان اعتماد به نفس خود را بفهمیم؟

اما و اگرهایی که ما در زندگی در هنگام تصمیم‌گیری و یا هنگام انجام کاری با آن‌ها روبرو می‌شویم، نشان‌دهنده اعتماد به نفس پایین ماست. موارد زیر میزان اعتماد به نفس شما را مشخص می‌کنند.

  • چقدر با مهارت‌های خود در زندگی آشنایی دارید؟
  • چقدر خود را می‌شناسید؟
  • چقدر برای خود وقت صرف می‌کنید؟
  • چقدر برای خود ارزش قائل هستید؟
  • اعتماد به نفس شما در چه مکان‌هایی و یا در کنار چه افرادی افزایش می‌یابد؟
  • در چه مکان‌های احساس می‌کنید که نیاز به اعتماد به نفس بالاتری دارید؟

بهتر است بدانید که مشکل کمبود اعتماد به نفس در خانم‌ها عموما بیشتر از آقایان برآورد شده است. برای بررسی دقیق اعتماد به نفس خود می‌توانید از آزمون‌های آنلاین اعتماد به نفس یا مشاوره با روانشناسان بالینی استفاده کنید، اما با سوالات مطرح شده در بالا می‌توانید به یک پاسخ تقریبی نیز برسید.

بیشتر بخوانید: دلایل اعتماد به نفس پایین چیست؟

 

اعتماد به نفس خود را چطور بالا ببریم؟

برای بالا بردن اعتماد به نفس خود نیازی نیست کارهای سخت و پیچیده‌ای انجام دهید. بلکه می‌توانیم با رعایت نکاتی و ایجاد تغییرات کوچک در زندگی، اعتماد و اطمینان به خود را افزایش دهید.

موسیقی‌های شاد گوش دهید

ورود به هر جمعی مثل مهمانی یا جلسه امتحان ممکن است برایتان استرس‌زا باشد. برای بالا بردن اعتماد به نفس می‌توانید پیش از ورود به جمع آهنگی نشاط آور و شاد گوش دهید و روحیه خود را بازیابی کنید.

چیزهای جدید را امتحان کنید

در زندگی چیزای زیادی برای تجربه کردن وجود دارد که احتمالا به دلیل ترس از نتیجه و اعتماد به نفس پایین‌تان از انجام آن‌ها دوری می‌کنید. می‌توانید با امتحان کردن چیزهای جدید با ترس‌های خود روبرو شوید و محدودیت‌هایی که برای خود مشخص کرده‌اید را کاهش دهید. این کار به بالا بردن اعتماد به نفس کمک می‌کند.

با ترس‌هایتان روبرو شوید

همه افراد در زندگی خود ترس‌هایی دارند که همیشه همراه آن‌ها هستند. مقابله با هر ترس می‌تواند کمک بسیار بزرگی به افزایش اعتماد به نفس کند. با هر یک از ترس‌های خود که روبرو شوید، با درک این‌که این موضوع چندان مهم و ترسناک هم نبوده ۱۰ پله اعتماد به نفستان را بالا می‌برید.

برای انجام کارهایتان برنامه‌ریزی کنید

وقتی که تصمیم به انجام کاری گرفتید، هدف خود، موانعی که در بین راه وجود دارد و آن‌چه که شما باید انجام دهید را برای خود ترسیم کنید. سپس برای طی کردن این مسیر برنامه‌ریزی کنید. بعد از برداشتن هر گام در رسیدن به هدفتان، اعتماد و اطمینان شما به خودتان بالاتر می‌رود. این راه، یکی از موثرترین راه‌های افزایش اعتماد به ‌نفس است.

ورزش کنید

ورزش کردن از دو جهت بر روی اعتماد به نفس شما تاثیر مثبت می‌گذارد. شما با ورزش کردن منظم انرژی خود را در زندگی بالاتر می‌برید. تولید اندورفین و تستوسترون ناشی از بالا رفتن انرژی، انرژی‌های مثبت در ذهن و روان شما را افزایش می‌دهد. از سوی دیگر، ورزش روزانه به تناسب اندام کمک می‌کند، ظاهر یکی از مهمترین عواملی است که بر روی اعتماد به نفس تاثیر مثبت می‌گذارد.

ورزش

ورزش

 

به دنبال کشف توانایی‌هایتان باشید

خلاق بودن، کشف استعدادهایی که در زندگی دارید و استفاده از توانایی‌هایتان گرچه کار آسانی نیست اما به شما کمک می‌کند که خود را بهتر بشناسید، به خود اعتماد کنید و احساس رضایت فوق‌العاده‌ای داشته باشید.

تلقین کنید که اعتماد به نفس دارید

حتی اگر فردی مضطرب، ترسو و خجالتی هستید تظاهر کنید که نیستید. به گونه‌ای برخورد کنید که گویی توانایی و مهارت‌های خود را خوب شناخته‌اید. تظاهر به اعتماد به نفس داشتن شما را از محدوده اعتماد به نفس کم دور می‌کند و پس از مدتی متوجه اعتماد به نفس واقعی ایجاد شده در خود خواهید شد.

به تجربه مثبت فکر کنید

قبل از اینکه کاری را شروع کنید به تمام تجارب مثبتی که از انجام کارهایتان داشتید فکر کنید. فکر کردن به شکست‌ها و خاطرات بد می‌تواند اعتماد به نفس شما را تا جایی پایین بیاورد که از انجام آن کار پشیمان شوید یا در انجام آن شکست بخورید.

به گذشته فکر نکنید، گذشته و اتفاقات آن آینده شما را رقم نمی‌زند. نگذارید اتفاقات گذشته، آینده شما را به خطر بیندازد.

بیشتر بخوانید: نشانه های افسردگی و دلایل این بیماری چیست؟

 

افزایش اعتماد به نفس در خانم‌ها

مواردی که در ادامه ذکر می‌شوند همانند موارد بالا برای تقویت اعتماد به نفس همه سنین، افزایش اعتماد به نفس در بزرگسالان تاثیر دارند اما مورد ویژه‌تر، خانم‌ها هستند که نسبت به سایر افراد اعتماد به نفس پایین تری دارند و بهتر است توجه بیشتری به خود داشته باشند.

اعتماد به نفس بالا

اعتماد به نفس بالا

با خود مهربان باشید

به جای اینکه فقط به ضعف‌ها و ایراداتی که دارید توجه کنید، بهتر است نکات قوت و اخلاقیات خوب خود را برجسته کنید و روی تقویت آن‌ها کار کنید. با تقویت نقاط قوت خود، مهارت‌های شما بهبود می‌یابند و در نتیجه، اعتماد به نفس بالاتری خواهید داشت. ناراحت کردن خودتان و سخت‌گیری بی‌خود موجب می‌شود از طی کردن مسیر خوشبختی بازبمانید.

روابط اجتماعی خود را تقویت کنید

روابط اجتماعی هر فرد و توانایی برقراری ارتباط با دیگران یکی از مهمترین مواردی است که اعتماد به نفس را افزایش می‌دهد. فراموش نکنید که در هنگام صحبت کردن با افراد بهتر است با آن‌ها ارتباط چشمی برقرار کنید تا اعتماد به نفس بالای خود را نشان دهید.

به ظاهر و زیبایی خود اهمیت دهید

به پوست خود اهمیت دهید و از درخشندگی و زیبایی آن غافل نشوید. نگذارید رنگ پریده به نظر برسید. کمی کرم برنزه و کرم مرطوب‌کننده می‌تواند به زیبایی پوست شما کمک کند. آراسته باشید و از شلختگی دوری کنید. با اعتماد به نفس بایستید و در هنگام نشستن قوز نکنید. بهتر است از آینه دوری کنید، نیازی نیست هر روز وقت زیادی را صرف رسیدن به ظاهر خود کنید و از انجام کارهای اساسی خود غافل شوید. افراط در رسیدن به خود، خوشحالی شما را کم می‌کند.

مثبت فکر کنید

ذهن یک الگوی مشخص دارد که این الگو طبق عادت ما شکل می‌گیرد. بهتر است هر روز به اتفاقات مثبت روز قبل خود فکر کنید و الگوی ذهنی خود را به سوی مواردی ببرید که بابت آن‌ها خوشحال و سپاسگزار هستید. به زندگی و آینده امیدوار باشید و منفی‌بافی نکنید. تلاش کنید و بدانید که هدف در انتظار شماست.

سخن نهایی

اعتماد به خود، توانایی‌ها و مهارت‌ها یکی از مهم‌ترین عوامل در رسیدن به خوشبختی است. داشتن اعتماد به نفس شما را سرزنده و شاد می‌کند و به شما کمک می‌کند تا با امید و انرژی بیشتری مسیر خوشبختی را طی کنید. برای بالا بردن اعتماد به نفس خود تلاش کنید و شک نکنید که تنها شما کلید خوشبختی خود هستید.

 

لیمووو برای سلامتی روح شما و افزایش اعتماد به نفستان مطالب زیر را نیز پیشنهاد می‌کند:

آیا شما اعتماد به نفس کاذب داری؟؟؟

راه های درمان افسردگی چیست؟

درمان افسردگی با گیاهان دارویی

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *