27 November 2020

چاقی را بیشتر بشناسیم و چاق شویم

افراد زیادی در سرتاسر جهان وجود دارند که از رژیم‌های غذایی مختلف برای لاغری استفاده می‌کنند و یک برنامه ریزی بلند مدت برای این منظور دارند. شاید اگر به این افراد بگوییم که افرادی هم وجود دارند که همین رژیم‌های غذایی را به شیوه‌های متفاوت برای چاقی خود استفاده می‌کنند برایشان تعجب آور باشد. برای چاقی روش‌های مختلفی وجود دارد که از رژیم‌های غذایی و ورزش های مختلف تشکیل شده است. افراد از تیپ‌های بدنی مختلفی برخوردار هستند که به همین دلیل چاقی یا لاغر شدن برای آن‌ها می‌تواند به‌همین سادگی ها نباشد. افرادی را قطعا در زندگی خود می‌شناسیم که استعداد چاقی دارند و همواره از رژیم‌های سفت وسخت لاغری استفاده می‌کنند. ولی برعکس این قضیه نیز می‌تواند رخ دهد و افرادی را هم بشناسیم که هیچگاه استعداد چاقی نداشته و از رژیم‌های سخت چاقی استفاده می‌کنند.

در نظر داشته باشید که برای چاق شدن باید همان فداکاری مشابه را که افراد برای کاهش وزن خود انجام می‌دهند را باید داشته باشید. افراد نباید تصور داشته باشند که چاقی راحت‌ترین کاری است که می‌توانند انجام دهند. این یک تفکر کاملا اشتباه است و برای چاق شدن حتما باید از روش‌های تخصصی برای این منظور استفاده کنیم، که می‌تواند در حوزه‌ی ورزش یا رژیم‌های غذایی باشد. شما دوره‌ای که برای چاق شدن اعضای مختلف بدن خود سپری می‌کنید، باید تغذیه مناسب را در نظر داشته باشید. همواره باید بدانید که در این دوره باید بیش از اینکه کالری می‌سوزانید از غذاهایی استفاده کنید که کالری بالایی دارند و می‌توانند برای ذخیره‌ی چربی در بدن شما بسیار سودمند باشند.

رژیم‌های چاقی مختلفی در این راستا وجود دارد که برای دوره‌های زمانی مختلف حتی برای یک هفته هم تنظیم می‌شوند. باید در نظر داشته باشید که این روش‌ها را از متخصصین مربوطه دریافت کرده و حتما شیوه‌هایی بی خطر و موثر باشند برخی از روش‌های جامع می‌توانند ضرر و زیان‌های بسیاری به بدن شما برسانند. گفتنی است که شیوه‌های چاقی برای ورزشکاران کاملا متفاوت است و آن‌ها بیشتر باید به سمت مصرف پروتئین‌های سودمند بدن رفته و از ذخیره ‌سازی چربی اضافی در بدن خود دوری کنند.

پدیده چاقی

چاقی فقط بیماری کشورهای توسعه یافته نیست. سطح چاقی در برخی از کشورهای کم درآمد به اندازه یا بالاتر از مواردی بوده که برای ایالات متحده و سایر کشورهای توسعه یافته گزارش شده و سطح آن به سرعت در حال افزایش است. رژِیم و فعالیت نامناسب می‌تواند باعث این تغییرات شده باشد. چاقی از تجمع چربی فراوان در نواحی مختلف بدن به وجود می‌آید. چربی بیشتر در نواحی زیر پوست ذخیره می‌شود. تجمع چربی زیر پوستی در مردان و زنان متفاوت است، زنانی که در ظاهر چاق به‌نظر نمی‌رسند بیشتر در قسمت رانی و سرینی خود چربی ذخیره می‌کنند، اما در مردان که چاق نیستند چربی به صورت یک دست در تمام نواحی بدن دیده می‌شود. در مردان چاق تجمع چربی بیشتر در قسمت شکم بوده و در زنان تجمع چربی در قسمت زیر شکم، ران‌ها و لگن پدیدار می‌شود.

انواع چاقی

چاقی گلابی شکل

این مدل به گونه‌ای است که بیشتر توده چاقی در پایین تنه‌ی شخص جمع می‌شود و بالا تنه این گونه افراد اختلاف زیادی با پایین تنه‌شان دارند و چربی در قسمت سینه، شکم، باسن و ران افزایش می‌یابد.
برای متعادل ساختن گلیکوژن و انسولین هم چنین تنظیم قند خون، باید مصرف پروتئین را بیشتر کنید و در کنار آن از سبزیجات و میوه‌هایی با فیبر بالا استفاده کنید. این گونه افراد علاقه‌ی زیادی به خوردن مواد غذایی که با قند و چربی ترکیب شده‌اند دارند و این کار سبب چاقی سریع می‌شود. اگر به دنبال راه حلی برای فرم بدن خود هستید، ورزش کردن در برنامه‌ی خود قرار دهید و در هفته ۴ الی ۵ روز ورزش کنید.

چاقی سیبی شکل

این گونه افراد دارای کمر پهن، شانه‌های پهن، سرینی کوچک و اندامی تنومند بوده، زنانی که بدنی سیبی شکل دارند از ظاهری مردانه و نیرومند برخوردار هستند.
این گونه افراد در ورزش‌هایی که به قدرت بالایی نیاز است به خوبی می‌توانند عمل کنند. اضافه وزن و تجمع توده چاقی در در بالا تنه این دسته از افراد بیشتر مشاهده خواهد شد. اگر بدن شما از مدل سیبی شکل تشکیل شده، باید از غذاهای سرخ شده، گوشت چرب، بستنی و سایر مواد غذایی که از کالری و چربی بالایی برخوردار هستند به خوبی پرهیز کنید. گفتنی است اگر خواب کافی نداشته باشید یا در شرایطی قرار بگیرید که باعث ایجاد استرس در شما شود ممکن است دچار چاقی شوید.

چاقی

چاقی

چاقی پرتقالی شکل

مدل بدنی این گونه افراد به گونه‌ای است که از دست‌ها و پاهای پف کرده‌ای برخوردار هستند، همچنین شانه و قفسه سینه‌ی متوسطی دارند. این افراد به دلیل سوخت وساز پایین بدن، وزن آن‌ها به سرعت می‌تواند افزایش پیدا کند.
بیشتر زنانی که دارای بدنی پرتقالی شکل هستند مایعات زیرپوستی موجود سبب می‌شود که در ظاهر چاق‌تر به نظر برسند. شما اگر بدنی پرتقالی شکل دارید باید از خوردن مواد غذایی چون لبنیات به کل دوری کنید. شما باید سوخت و ساز بدن خود را با استفاده از خوردن آب فراوان در روز و ورزش‌های پرتحرکی مانند بادی استپ بالا برده تا بتوانید چربی‌های موجود را تا حدی از بین ببرید.

چاقی موزی شکل

این گونه افراد از اندامی بلند، باریک و دست و پایی کشیده برخوردار بوده و دارای صورتی استخوانی هستند. این افراد به دلیل سوخت و ساز زیاد بدن چربی کمی در زیر پوست‌شان می‌تواند انباشته شود در واقع در صورت بالا رفتن وزن، تنها پایین تنه آن‌ها نظیر باسن و ران چاق می‌شود و بالا تنه آن‌ها به همان صورت می‌ماند.

دلایل چاق شدن

دلایل چاق شدن

دلایل چاق شدن

هفت دلیلی که باعث چاقی می‌شود عبارت است از:

  • بیش از حد خوردن: شما باید در نظر داشته باشید که اگر رژیم غذایی خود را رعایت نکنید و پر خوری کنید، باعث چاقی سریع شما می‌شود.
  • داشتن استرس: اگر در محیطی قرار دارید که شرایطی را برای شما به وجود می‌آورد تا دچار استرس شوید باید از آن محیط دوری کنید چراکه استرس زیاد باعث چاقی شما خواهد شد.
  • عدم تحرک: اگر شما در طول روز تحرک کافی نداشته باشید یا محیط کاری شما به گونه‌ای باشد که دائم یکجا نشسته‌ باشید، پدیده چاقی را در ناحیه پایین تنه به دنبال خواهد داشت. شما می‌توانید در برنامه روزانه خود یک ساعت ورزش کردن یا حداقل پیاده روی را در نظر بگیرید تا از چاقی جلوگیری کنید.
  • خوردن نان و برنج: سعی کنید در رژیم غذایی خود از نان و برنج بخصوص نان روغنی به اندازه کمی استفاده کنید، هم چنین از مصرف برنج در هنگام شب خودداری کنید.
  • چاقی ژنتیکی: برخی از افراد با اینکه رژیم غذای خود را رعایت کرده‌اند اما باز از اندامی چاق رنج می‌برند که می‌توان گفت آن‌ها دارای ژنی چاق هستند.
  • کلسترول و قند: شما باید در نظر داشته باشید که گاهی نیز پدیده چاقی می‌تواند ناشی از کلسترول و قند بالا باشد، مصرف دارچین به تنظیم کلسترول و قند می‌تواند کمک کند.
  • استفاده از بعضی داروهای درمانی: اگر در طولانی مدت از داروهایی نظیر داروهای ضد افسردگی، داروهای مربوط به فشار خون و داروی آنتی‌هیستامین استفاده کنید می‌تواند عارضه‌ی چاق شدن را به دنبال داشته باشد.

چگونه چاق شویم؟

بعضی از افراد لاغر از داشتن بدنی لاغر رنج می‌برند و می‌خواهند اندامی تو پر و چاقی داشته باشند. شما برای چاقی صورت و چاقی باید کالری بیشتری را نسبت به کالری که بدن شما می‌سوزاند مصرف کنید. شما برای افزایش یک کیلو گرم وزن به بدن خود باید ۳۵۰۰ کالری استفاده کنید. وعده‌های غذایی بیشتری را در طول روز بخورید. بهتر است بعد از صبحانه ۳ الی ۴ وعده غذایی دیگر در نظر بگیرید. مواد غذایی که دارای پروتئین زیاد و کربوهیدرات و چربی سالمی هستند مانند گوشت، آجیل، میوه‌های خشک، ماکارونی و پاستا را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

برای اینکه بتوانید غذای بیشتری بخورید و احساس سیری نکنید، سعی کنید قبل از غذا آب مصرف نکنید. خوردن یک لیوان شیر بادام و یا یک اسموتی قبل از خواب می‌تواند به افزایش وزن شما کمک زیادی کند. مصرف روزانه دو عدد موز می‌تواند برای چاقی مفید باشد. اگر شما خواب کافی داشته باشید می‌توانید وزن خود را بالا ببرید و به خوبی چاق شوید. مواد غذایی که از پروتئین بالایی تشکیل شده‌اند مانند لبنیات، حبوبات مانند عدس و لوبیا را در برنامه غذایی خود قرار دهید. ورزش کردن یکی از موثرترین راه‌ها برای چاقی است، بدنسازی می‌تواند به چاق شدن و خوش فرم شدن بدن کمک زیادی کند.

دخانیات را ترک کنید یا تا حد امکان کاهش دهید تا بتوانید به چاقی سریع دست پیدا کنید. پوره سیب زمینی و یا نشاسته با توجه به کالری و کربوهیدرات مجود در آن‌ها می‌توانند برای افزایش وزن بسیار مفید باشند. کره‌ی بادام زمینی دارای پرتئین و چربی سالم بالایی است که می‌تواند باعث چاقی شود. شکلات تلخ مصرف کنید چراکه این مواد غذایی دارای کالری قابل توجهی بوده و می‌تواند به روند چاقی کمک کند. اگر می‌خواهید به گونه‌ای چاق شوید که شکم نیاورید، باید از انواع نوشابه‌های گازدار، برنج سفید، سوسیس، کالباس، فست فودها و مواد غذایی که کالری بسیار بالایی دارند، پرهیز کنید. برای حفظ چاقی بدن می‌توانید به ورزش کردن ادامه دهید و میان وعده‌های خود را به‌طور منظم در طول روز مصرف کنید.

چاق شدن

چاق شدن

انواع روش‌های چاقی

  • استفاده از پودر چاقی: شما می‌توانید روزانه با مصرف مقداری از پودر چاقی افزایش وزن خوبی داشته باشید.
  • چاق شدن با طب سنتی: به گفته طب سنتی شما می‌توانید از روغن خراطین استفاده کنید تا با افزایش گردش خون در آن ناحیه به چاقی شکمک کند.استفاده از ماسک‌های طبیعی برای چاقی صورت میتواند مفید باشد.
  • قرص‌ها: از دیگر روش‌ها استفاده از قرص‌های جینسینگ یا قرص چاقی است که این قر‌ص‌ها با وجود تاثیر سریع در چاقی افراد اما بسیار عوارض ماندگاری دارد و استفاده از آنها هیچگونه توصیه نمیشود.
  • عمل جراحی: انواع عمل‌های جراحی که به صورت کوچک کردن حجم معده یا جراحی برای جذب کردن کمتر مواد و در حالت سوم تلفیقی از این دو مورد

عوارض چاقی

چاقی می‌تواند عوارض مختلفی مانند سکته مغزی، فشار خون، دیابت، آرتروز، سنگ کلیه، کاهش ۱۰ تا ۱۵ سال از طول عمر نسبت به فردی با وزن طبیعی، پیری مغز و حملات قلبی را به دنبال داشته باشد.

عوارض چاقی

عوارض چاقی

جمع بندی

ما در این مطلب سعی کردیم به صورت کامل مسئله‌ی چاق شدن و رسیدن به آن را برای برخی افراد شرح دهیم. این مطلب صرفا ارائه دهنده روش‌های موجود برای چاقی نبود و سعی کردیم خود مبحث چاقی و فواید و مضررات آن را به صورت کامل بیان کنیم. ما گفتیم که سطح چاقی تا چه حد می‌تواند برای فرد نرمال باشد و از چه مرحله‌ای به بعد بیماری‌های مختلفی را برای فرد ایجاد خواهد کرد. در ادامه چاق شدن را در قسمت‌های مختلف بدن بررسی کردیم و گفتیم که چه مدل چربی‌هایی می‌تواند در بدن وجود داشته باشد وهر کدام چه تاثیرات مختلفی بر روی بدن دارد، که این‌ها سبب می‌شود که روش‌های چاقی نیز روی قسمت‌های مختلفی از بدن تاثیرگزار باشد و فرد برای اهمیت دادن به چاقی قسمت خاصی از بدن به این نکات توجه داشته باشد.

در ادامه انواع چاقی را به صورت مفصل و تخصصی مورد بررسی قرار دادیم همه‌ی ما در جامعه افراد مختلفی را مشاهده می‌کنیم که به نوعی متفاوت از همدیگر چاق هستند در این بخش هم ما دقیقا این مدل از چاقی‌ها را به صورت کامل بررسی کرده و نظر متخصصین این حوضه را به صورت جامع مورد بررسی بیشتر قرار دادیم. در ادامه دلایل چاق شدن را مطرح کردیم و گفتیم که یک فرد از طریق انجام چه کارهایی یا قرار گرفتن در چه شرایطی می‌تواند زمینه‌های بروز چاقی را در خود ایجاد کند. یک فردی که می‌خواهد به سمت چاقی حرکت کند می‌تواند این موارد را در نظر داشته و در ورزش‌ها و رژیم‌های غذایی خود آن‌ها را انجام دهد.

در مباحث پایانی به سراغ ورزش‌هیی رفتیم که می‌توانست روی چاق شدن افراد تاثیر مثبتی داشته باشد، هم چنین چگونگی چاق شدن مثبت را نیز به صورت کامل بررسی کردیم و رژیم‌ها و ورزش‌های لازم در این زمینه را نیز مورد بررسی قرار دادیم. گفتیم که پروتئین و کربوهیدرات‌ها چه تاثیری می‌تواند روی چاق شدن افراد داشته باشد. و در نهایت کمی هم در مورد عارضه‌هایی که چاقی بیش از حد می‌تواند در فرد داشته باشد صحبت کردیم. و این موضوع را هم باید به خاطر بسپاریم که چاقی به معنای انباشته کردن چربی‌های مضر در بدن نیست و همواره باید به وسیله‌ی مشاوره توسط یک متخصص شیوه‌های درست و معقولی را برای رسیدن به یک سطح وزن مناسب در نظر داشته باشیم.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *