16 April 2021

با مضرات و فواید گیاه‌خواری بیشتر آشنا شوید 

بهترین راه برای سالم ماندن و داشتن عمری طولانی می‌تواند پیروی از رژیم غذایی گیاهی می‌باشد. رژیم گیاهخواری یک رژیم کامل است، ولی در نظر داشته باشید که هر لایف استایلی جوانب مثبت و منفی دربر دارد.
ما در این مقاله سعی بر شرح مضرات و فواید گیاه‌خواری داریم. پس اگر تصمیم بر گیاه‌خوار شدن دارید و می‌خواهید رژیم غذاییتان را به این سمت سوق دهید، قبل از هرکاری بهتر است درباره فواید و ضرات آن بیشتر بدانید. البته گیاه‌‎خواران به دسته های مختلفی تقسیم می‌شوند و همه از الگوی رژیمی یکسانی پیروی نمی‍کنند. اکثر مردم تصوری که از رژیم گیاهخواری دارند یک رژیم غذایی بدون گوشت است. اما این رژیم غذایی انواع مختلفی دارد.

گیاه‌خواران چند دسته اند.‏ مثلا گیاهخواران محض گوشت قرمز، ماهی، مرغ، تخم مرغ و لبنیات را در برنامه غذایی خود ندارند‎.‎‏ لاکتووگان در کنار گیاه‌خواری لبنیات هم مصرف می‌کنند. اووگان‌ها مصرف تخم مرغ را در برنامه غذاییشان دارند اما لاکتواووگان‌ها علاوه بر گیاهان تخم مرغ و لبنیات هم می‌خورند‎.‎ نیمه گیاه‌خوارها به کسانی گفته می‌شود که ماهی و مرغ مصرف می‌کنند، ولی گوشت قرمز نمی‌خورند. ‏براساس الگوهای متفاوت در رژیم گیاه خواری، برای برخی از گروه ها احتمال کمبود مواد مغذی پیش بینی می‌شود. مانند مشکل کم خونی زنان در سنین باروری و یا کم خونی در کودکان و نوجوانان، راه رفع این کمبودها استفاده از مکمل‌ها است. اگر گیاه‌خواران مصرف شیر، لبنیات و تخم مرغ را در برنامه غذایی خود قرار نداده باشند دچار کمبود‌هایی خواهند شد که می‌توان به آهن، ویتامین B۱۲ و برخی مواد مغذی موثر در ساخت استخوان مانند کلسیم، فسفر و روی اشاره کرد.

 

سلامت یکی از فواید گیاه‌خواری

سلامت یکی از فواید گیاه‌خواری

 

فواید گیاه‌خواری

رعایت صحیح و اصولی رژیم گیاه‌خواری وگان مزیت‌هایی به همراه دارد که در این بخش می‌خواهیم به بررسی برخی فواید آن بپردازیم:

افزایش طول عمر

از جمله فواید گیاه‌خواری می‌توان به کاهش سموم و مواد شیمیایی ساخته شده در بدن اشاره کرد که به دنبال افزایش مصرف میوه و سبزیجات به وجود می‌آیند، که نتیجه آن داشتن بدنی سالم‌تر و طول عمری بیشتر خواهد بود. رعایت رژیم گیاهخواری می‌تواند از یک سوم مرگ و میرهای زودهنگام جلوگیری کند‎.‎
سالانه تقریبا ۳۰ میلیون فوتی در سراسر جهان بر اثر مرگ و میرهای قابل پیشگیری اتفاق می‌افتد. یعنی مرگ‌هایی بر اثر چاقی،استعمال سیگار،رژیم غذایی نامناسب که برروی تمام این عوامل گیاه خواری تأثیرگذار است و می‌تواند مرگ و میرهای زودرس، که بسیار هم شایع هستند را کاهش دهد. ‏

پایین آمدن سطح کلسترول

خوردن چربی‌های حیوانی فوایدی به دنبال خود نخواهد داشت. رژیم های گیاهی فاقد کلسترول و این چربی های اشباع شده هستند و این ماده فقط از غذاهای حیوانی است که جذب بدن می‌شود. از اجزای اساسی هر سلول می‌توان به کلسترول اشاره داشت اما گیاه‌خواران کلسترول مورد نیاز خود را از غذاهای وگان جذب می‌کنند که دارای چربی های سالم هستند و نگرانی بابت کمبود این ماده ندارند. از جمله فواید گیاه‌خواری، بهبود میزان کلسترول موجود در خون و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی است. کلسترول سرشار از هیدروژن است و با افزایش این ماده در بدن خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته مغزی افزایش پیدا می‌کند. با پیروی از الگوهای گیاه‌خواری فیبر بیشتری جذب می‌شود که باعث میشود گردش کلسترول بد در بدن کاهش یابد

فواید گیاه‌خواری چه تاثیری بر سلامت پوست دارد؟

پشت هر تغییری که در بدن اتفاق می‌افتد رازی نهفته است که تاثیر مستقیمی با تغذیه ما دارد. اگر میخواهید از شر آکنه های پوستی خلاص شوید و پوستی سالم داشته باشید بهتر است غذاهای چرب (محصولات حیوانی، روغن ها و حتی آجیل ها و مغزها) را از رژیم غذایی خود حذف کنید، محصولات لبنی بدترین محرک برای پوست‌های مستعد جوش و آکنه است. همچنین روزانه مقدار به کافی آب، مواد معدنی و ویتامین مصرف کنید. پایه غذاهای گیاهی آب هست و مصرف آن‌ها به صورت خام، مواد مغذی سالم را در بدن ما افزایش می‌دهد، همچنین میوه و سبزیجات منابع خوبی برای دریافت آنتی اکسیدان، ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند.

 

بیشتر بخوانید: درمان افسردگی با گیاهان دارویی

کمک به کاهش افسردگی

طراوت از عناصر موجود در تغذیه گیاه‌خواران است به ویژه زمانی که صحبت از محصولات ارگانیک می‌شود. گیاه‌خواران ذهن تمیزتری نسبت به همتایان غیرگیاه‌خوار خود دارند، پیروی از این الگوی غذایی افکارشان را مثبت نگه داشته. میزان تنش، اضطراب،افسردگی، خستگی و عصبانیت در افرادی که پیرو رژیم گیاه‌خواری هستند کمتر دیده می‌شود، داشتن رژیم غذایی که پروتئین و چربی پایینی دارد و سرشار از غذاهای مقوی سرشار از کربوهیدرات است اثرات مفیدی روی سلامت روانی شما دارد، همچنین موجب تنظیم سروتونین در مغزتان می‌شود که اهمیت بسزایی در کنترل حالت روانی شما دارد.

فواید گیاه‌خواری و کاهش خطر دیابت

دیابت یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مزمن دنیا است که یکی از اصلی ترین دلایل آن سبک زندگی و رژیم غذایی خود فرد است. یکی از فواید گیاه‌خواری پیشگیری و کنترل این بیماری است. برای کنترل این بیماری بهتر است از یک رژیم غذایی مناسب پیروی کنید، که عمل کردن به رژیم گیاه‌خواری به بیماران دیابتی توصیه می‌شود که این رژیم می‌تواند در کنترل دیابت نقش موثری داشته باشد.

 

بیشتر بخوانید: سیر تا پیاز دیابت همینجاست!!!

 

تاثیر گیاه‌خواری بر بدن

تاثیر گیاه‌خواری بر بدن

 

 گیاه‌خواری بی خطر نیست!‏

اگر رژیم غذایی وگان به خوبی برنامه ریزی نشده باشد و بدن تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را نتواند دریافت کند، خطراتی به دنبال دارد که موجب ایجاد عوارض سخت و ناراحتی هایی در بدن می‌شود که گاهی جبران آن‌ها نیاز به صرف زمان و برنامه‌های درمانی طولانی مدت است. پیروی از رژیم گیاه‌خواری در طی کوتاه مدت می‌تواند مفید و بی‌خطر باشد، با وجود فواید بسیار گیاه‌خواری متخصصان تغذیه داشتن رژیم گیاه‌خواری مطلق و اجرای طولانی مدت آن را توصیه نمی‌کنند. امروزه اکثر افراد دارای بدنی با طبیعت سرد هستند، مصرف طولانی مدت مواد غذایی با طبیعت سرد از جمله منابع گیاهی مخصوصا اکثر حبوبات و میوه ها موجب کاهش سرعت متابولیزم بدن می‌شود.

برهم زدن تعادل مواد مغذی در بدن 

استفاده متعادل از همه گروه‌های غذایی موجب بهبود بیماری ها و حفظ سلامتی بدن می‌شود. اگر ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن توسط رژیم غذایی وگان تامین نشوند، مصرف مکمل‌ها برای جبران این مواد مغذی به گیاه‌خواران توصیه می‌شود. منابع حیوانی دارای غنی ترین مواد معدنی به ویژه آهن، کلسیم، فسفر و روی هستند و پیروی از این رژیم در سنین رشد و شرایط باروری و شیردهی توصیه نمی‌شود و امکان بروز مشکلاتی را در پی خواهد داشت.

گیاه‌خواران به طور معمول به دلیل اجتناب از منابع حیوانی با کمبود ویتامین B12 مواجه می‌شوند، کمبود این ویتامین عوارض جسمانی و روانی جبران ناپذیری مانند کم خونی شدید، ضعیف شدن سیستم عصبی، ریزش مو و… را به دنبال خواهد داشت.

جذب ویتامین‌های D، روی، پروتئین از رژیم گیاه‌خواری بسیار پایین است، بهترین منابع برای تامین این مواد مغذی محصولات حیوانی هستند. کمبود هرکدام از این ویتامین‌ها موجب بروز مشکلاتی در سیستم‌های مختلف بدن می‌شود.

 

رژیم غذایی گیاه‌خواری

رژیم غذایی گیاه‌خواری

 

نتیجه گیری

در یک جمع‌بندی کلی در بحث فواید گیاه‌خواری می‌توان گفت بدن ما نیازمند مصرف گروه‌های غذایی مختلف است. محصولات حیوانی درصد کمی از هرم غذایی را به خود اختصاص دارند اما با این وجود به دلیل اهمیت بسزایی که در برنامه غذایی ما دارند به طول کامل حذف نشده اند. یک فرد سالم باید تعادل را در استفاده از همه گروه‌های غذایی برقرار کند در غیر این صورت باید مواد مغذی مورد نیاز بدن مانند آهن، روی، کلسیم، ویتامین D و غیره را که منابع اصلیشان محصولات حیوانی‌اند را به رژیم گیاهی خود اضافه کند.‏

 

بیشتر بخوانید: دایره المعارف سیاه دانه

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *